MAJOU IN MECHELEN OF DE SCHIJNBARE VERENIGING VAN WATER EN VUUR

Allusie naar ons verleden
Allusie naar ons verleden

Ik houd veel van anecdoten, en deze is heel sappig. Christine, mijn Franse vriendin, selecteert voor mij adressen van wijnhandelaars die in aanmerking zouden kunnen komen voor de invoer en verdeling van mijn wijnen in België,

op dezelfde manier waarop zij haar restaurateurs in Frankrijk kiest.

 

 

 

Een maand geleden luidde haar boodschap : « Ik ‘eb ‘ier ene man aan de lijn ghe’ad die ghij ghoet kent, die Deballe noemt en mette wie ghij in de clinch ghezeet hebt ....”. Hier speel ik vals, zij spreekt helemaal geen Nederlands maar doet de “scouting” heel goed, weliswaar met een schattig accent uit de Hérault.

 

In feite was het Serge Dewaele, die ik inderdaad al lang ken, uit de tijd toen hij, in zijn hoedanigheid van adjunkt van de vriendelijke André Gigantelli, verantwoordelijk was voor de wijnaankopen van “GB”, toen het nog geen “Carouf” geworden was. Jarenlang heeft hij de Europese wijngaarden afgereisd en een serieuze kennis van hun verscheidene wijnen opgedaan. Op de koop toe heeft hij ook de smaak van de consumenten leren kennen, tot in hun laatste details.

 

Ik, langs mijn kant, gaf regelmatig technische voordrachten voor de afdelingsverantwoordelijken, zowel bij GB als bij hun grote konkurent, Delhaize. En het viel ook voor dat ik degustaties animeerde, voor de klanten. Op een bepaald ogenblik zijn de opties die de grote distributie omtrent wijn genomen heeft mij totaal vreemd geworden, en deze kontakten zijn onderbroken. Ongeveer op hetzelfde ogenblik heeft Serge zelf ook beslist dat het tijd was om naar iets anders over te stappen.

 

En zo is hij nu “Pin’Art” geworden, een zeer aantrekkelijke winkel – zoals ik “aan den lijve” heb kunnen ondervinden – in een zijstraat van de Mechelse Grote Markt, terwijl ik “Coume Majou” geworden ben, en klein domein met rasechte Roussillon-wijnen in het zuiden van Frankrijk. Hij heeft zijn proper kostuum en geschoren aangezicht omgeruild voor een ontspannen outfit en een losbandige baard, terwijl ik enkele kilo’s bijgekomen ben en een sneeuwwit kapsel vertoon. Maar het klikte meteen tussen de 2012-versies van onze beide persoonlijkheden en we hebben een lange degustatie gedaan.

 

Resultaat: vanaf eind-december zal het Mechelse wijnliefhebberspubliek een eerste selectie van mijn wijnen bij Serge Dewaele kunnen vinden, nog net op tijd voor uw Nieuwjaarsavond.

 

Eglise de Coume Majou 2007: een “blend” van grenache, syrah en carignan afkomstig van de rijpe wijnheuvels van Estagel en St Paul-de-Fenouillet, in de Agly-vallei, tussen Perpignan en de Corbières. Deze wijn is een fijne en elegante versie van de “Côtes-du-Roussillon”, en dient als inleiding tot de “Grote Heren” uit onze streek. U mag hem nu al drinken op uw roodvleesgerechten, op uw pastabereidingen en op alle soorten wit vlees, zij het gevogelte, wild of kalf. Ook bereidingen met tomaten vormen een goede partner.

 

Cuvée Majou 2007: hier speelt de grenache-druif de hoofdrol, aangevuld door oude carignans. De perfekte rijping – dank zij de overvloedige aanwezigheid van mediterraanse zon – van de trossen uit zich in een volle wijn, met mooie donkere kleur, een neus van kersen, van kruiden, van oud leer en met een ronde mond en een mooie, tanische afdronk. Een perfekte combinatie met rood vlees (“Côte à l’os” bv) , met geprononceerd wild en met sappig stoofvlees. Het is meteen de hoofdwijn van ons domein.

 

La Loute de Coume Majou 2010: deze uitzonderlijke cuvée (slechts een duizendtal flessen per jaar) is hoofdzakelijk afkomstig van een 90-jarige carignan, gelegen aan de top van de “Coume Majou”. De opbrengst ligt bijzonder laag (minder dan 10 hl/ha) maar het levert een zeer geconcentreerde wijn op met uitgesproken rode bessen-aroma’s en fluwelen tannienen. De nadronk is een echte droom. Hij mag nu al benut worden, maar zal nog lange jaren evolueren naar steeds meer harmonie en zachtheid. De perfekte combinatie vindt U met hazerug, bosduif, hertevlees, wild eend of een “eetrijp” stuk tussenrib (3-4 weken bewaring in een perfekte koelkast bij uw beenhouwer).

 

Cuvée Jolo 2010, een porto-achtige “Vin Doux naturel” uit Maury: superrijpe grenachedruiven worden rond midden-oktober geplukt en de gisting wordt halverwege onderbroken, zodat er wat restsuiker overblijft. De gebalanceerde zoetheid, de rijkdom aan tannienen en de uitgesproken fruitigheid zijn een streling voor onze smaakpapillen. Het kan dienst doen als aperitief, maar toont zich op zijn best met schimmelkaas (Roquefort, Gorgonzola, Stilton, Fourme d’Ambert ...), met foie gras en – vanzelfsprekend – met chokoladetaart en rood fruit desserten. Probeer maar eens een “Forêt Noire” of een Sachertorte !

 

Voor meer info:

 

PIN’ART Wijnhandel

Serge Dewaele

Désiré Boucherystraat 6

2800 Mechelen

015/20.75.85

 

 

 

Écrire commentaire

Commentaires: 0