NOG EVENTJES EEN TOERKE IN KOKSIJDE







De "vioque" uit mijn blog

is een paar kilo's kwijt.


Ze stapt des te beter

en mag zich dus nu en dan

een kleine "gâterie" permitteren.










In dit geval kwam de Sachertorte uit een bakkerij in De Panne. Toen ik de bazin vroeg of haar taart even lekker was als in Wenen zelf, antwoordde ze op de man af: "Nog stukken beter, maar den onze wordt zonder kriekenkonfituur voorbereid". En ze had nog gelijk ook, althans wat de afwezigheid van kersen betreft. Maar de taart mocht er zijn, en de Cuvée Jolo Quintessence (2011), mijn laatste Maury, vormde een zeer passende dessertwijn. 


Mijn moeder koopt gewoonlijk een beetje Mercurey (rood en wit) op een domein dicht bij Chassey-le-Camp, en neemt er ook wat af als de wijnboeren het jaarlijkse wijnsalon van Seclin komen bezoeken. Verleden keer had ze zich vergist en een fles rode Mercurey in de koelkast gelegd, als partner voor onze traditionele ... kabeljauw. Niet meteen een sukses. 


Trots kondigde ze ditkeer aan - ik zou binnen afzienbare tijd tongfilets klaarmaken, "à la meunière" - dat ze uiteindelijk haar witte Mercurey teruggevonden had. Zonder kijken ontkurkte ik de fles en ... rode wijn liep eruit.


Het was de perfekte gelegenheid om mijn pas gebottelde

Cuvée Civale 2014 op de proef te stellen.

Het viel mee.



Écrire commentaire

Commentaires: 0