HOE VER STAAT ONZE “CUVÉE DU CASOT 2007”

Koning Bibitor I en Cuvée du Casot 2007
Koning Bibitor I en Cuvée du Casot 2007

 

 

 

 

Aansluitend op een

zeer lovend artikel

uit de pen van

in België gevestigde

Franse journalist

Hervé Lalau

(ziehier voor zijn text)

wens ik eventjes

de focus te leggen

op de jaargang 2007

van mijn topcuvée :

de Cuvée du Casot.

 

 

 

 

 

 

 

De Cuvée du Casot bestaat elk jaar uit het sap van een in Saint-Paul-de-Fenouillet gelegen wijngaard, Coumo d’en Miquelet genaamd, met hoofdzakelijk grenache druiven, aangeplant in 1982, en een gedeelte van de beschikbare oude carignans die tevens aan de basis liggen van onze Loute. De naam alludeert naar een “tuinhuisje”, casot in het Catalaans, dat midden in het perceel staat en een fraai zicht vormt. Het is de topwijn van ons domein.

 

De druiven worden zeer rijp geplukt, meestal in de loop van de laatste dagen van september, of zelfs in de maand oktober. Na volledige ontristing worden ze nog extra in de kuip geplet, met blote voeten, en de weekduur schommelt tussen 30 en 40 dagen, zowel voor carignan als voor grenache. Er wordt echter geen perswijn toegevoegd, de opvoeding gebeurt helemaal in roestvrij staal, zonder collage, en de wijn wordt überhaupt niet gefilterd bij de botteling.

 

In 2007 waren de omstandigheden bijzonder gunstig. Ik mocht op de ervaring rekenen van de twee voorbije jaren, had mijn kelderuitrusting helemaal onder de knie en begon de afzonderlijke eigenschappen van alle percelen grondig te kennen. De wijngaarden genoten al drie jaar van mijn attente zorgen (aangepaste bemesting, strenge snoeiïngstechniek, voorzichtig en uiterst spaarzaam omgaan met chemicaliën ...) en we kregen een klein beetje regen, bij wijze van uitzondering. Deze jaargang is dan ook meteen mijn “hoogste rendement” geweest, met een fabelachtig getal: 170 hectoliters wijn voor 10 ha wijngaarden, 17 hl/ha ! Dit klinkt belachelijk laag voor de meeste wijnbouwstreken, maar is een “laag-normale” opbrengst voor de steile wijnheuvel van de droge Agly-vallei.

 

Momenteel stelt mijn compane, Christine, deze wijn voor aan haar betere restaurants in de “onderste” helft van Frankrijk – ons afzetgebied – omdat we hem bijna op dronk vinden. De tendens is echter nu om wijnen jonger en een beetje taninerijker te benutten dan een tiental jaar geleden : de kleur is zeer dens, de neus zit barstensvol fruit en “garrigue-geuren” met teer, thijm, sinaasappelschil, eucalyptus ... In de mond voelt de wijn vol en stevig aan, maar zonder agressiviteit noch overdreven alkoholische indruk. De afdronk is lang en zonder wrangheid. De wijn eist wel een “soliede” partner aan tafel, meestal rood vlees, eend, duif of hert en reebok. Het zal ook perfekt passen bij de winterse ragout’s, stoofpotten, goelasjen en dergelijke meer.

 

In België is onze Cuvée du Casot 2007 bij WERCO verlkrijgbaar (Oostende). De zakenvoerder, Koen Thenaers, heeft lange jaren zijn ervaring opgedaan bij een vooraanstaande Brusselse wijninvoerder, alvorens dit bedrijf met zijn associé’s over te nemen. Hij kent wijn door en door, is zelf een amateur en de zaak heeft nu zelfs in een onderneming geïnvesteerd aan de overkant van de Languedoc. Hun passie en inzet voor onze wijngaarden kan dus geen twijfel lijden. “Geoff”, zijn sympathieke medewerker die alle toprestaurants in West-Vlaanderen onder zijn klanten telt, en met wie ik “op de baan” geweest ben, zorgt ervoor dat mijn Casot een goede “visibility” geniet. Aarzel niet om met hen in contact te komen.

 

Ik profiteer van de gelegenheid om de ganse Werco-ploeg

mijn gelukwensen voor het jaar 2014 aan te bieden.

 

 

PS: bij hen op de catalogus vindt U, buiten Cuvée du Casot 2007, tevens onze Cuvée Majou 2007 (de hoofdwijn van mijn domein) en de Loute de Coume Majou 2010, onze gerenommeerde 100 % oude carignan-wijn.

 

 

 

 

 

 

Écrire commentaire

Commentaires: 0